Vorige: Volgende:
Campagne

Opel - Jade

Experimentele wervingscampagne
Lees meer
Campagne

Jade

Opel lanceert experimentele campagne om meer vrouwelijke autoverkopers te werven

 

  • Opel

  • Campagne

  • Autobranche

  • Mrt 2018

Uitdaging

De helft van alle auto's wordt gekocht door vrouwen, maar 96% van autoverkopers bij Opel was man. Hoe kon Opel breken met geldende stereotypes in de auto-industrie en een vuist maken voor de positie van vrouwen? 

Inspiratie

Een recent Opel-onderzoek toonde aan dat er een sterk vooroordeel bestaat over het beroep van autoverkoper. De meerderheid van de ondervraagde personen, inclusief vrouwen, omschreef het als een typische baan voor mannen. Maar wat als het probleem niet ligt bij de baan zelf, maar bij de perceptie?

Creatieve Oplossing

We hebben een wervingsplatform opgezet voor een ogenschijnlijk ‘nieuw’ bedrijf: Jade.

Het begon met twee vacatures in de krant voor twee verschillende bedrijven: Jade en Opel. Beide advertenties bevatten echter exact dezelfde functieomschrijving.


De resultaten waren schokkend. Meer dan 40 vrouwelijke kandidaten reageerden op de vacature van Jade, terwijl mannen bijna exclusief solliciteerden naar een baan bij Opel.


Vervolgens hebben we een Jade-kantoor opgezet en vrouwelijke sollicitanten uitgenodigd voor echte sollicitatiegesprekken. Alle sollicitanten waren geschikt voor de functie en toen de ware aard van de vacature werd ontdhuld, waren de reacties veelzeggend.

Inspirerende groei

De campagne was een groot succes. Het verhaal werd opgepikt door alle grote Nederlandse media. Als gevolg hiervan bereikte Opel een potentieel publiek van 30 miljoen mensen. De video van de onthulling werd meer dan 1,2 miljoen keer bekeken.


Opel vulde meteen 14 openstaande vacatures en vanaf eind 2018 was de best presterende Opel-verkoper, jawel, een vrouw.

Volgende project